Kan digitale teknologier løse undervisningsdidakstiske udfordringer?

Jeg vil i dette indlæg komme med bud på hvordan digitale teknologier kan dæmme op for nogle af de læringsmæssige udfordringer som beskrevet i mit tidligere indlæg https://mathildesdigiblog.blogspot.dk/2018/01/min-egen-undervisningspraksis-med.html.

I forhold til indholdsdelen som indeholder elevernes viden, forståelse og færdigheder, tænker jeg at digitale teknologier, vil kunne dæmme op for nogle af de udfordringer, som jeg oplever som underviser. Jeg oplever store faglige forskelle mellem mine elever. Jeg har flere tosprogede elever, som kæmper med det danske sprog og specielt det skriftlige giver dem store udfordringer. På pædagogisk assistent uddannelse skal eleverne skrive 5-6 skriftlige projekter på 3-7 sider. Jeg kunne godt tænke mig, at eleverne ikke skulle lave så mange skriftlige projekter. I stedet kunne man konvertere nogle af de skriftlige projekter om til projekter, hvor eleverne ”gør” teorien. Jeg har med stor succes anvendt simulation i min undervisning. Her jeg givet eleverne en opgave, hvor der er beskrevet en problematik fra praksis i form af en case. Eleverne skal så løse problemstillingerne i casen ved simulation, som de filmer. Jeg har på forhånd i opgaven nedskrevet hvilket teori jeg gerne vil se anvendt i deres simulation, det kunne f.eks. være konfliktnedtrappende kommunikation, anerkendende kommunikation mm. Disse teorier skal eleverne vise i deres simulation. Efter filmningen laver eleverne en debriefing, hvor de finder eksempler fra deres film, hvor teorien kommer til udtryk. Her kan de bruge teknologien thinklink, til at sætte deres kommentarer ind i deres film. Dettes gøres via skærmprint. Jeg tænker at dette er en måde, hvor man kan komme uden om den store skriftlighed, der eksisterer på uddannelsen for tiden.
Jeg tænker også at denne metode kan minimere nogle af de udfordringer, som jeg i forrige indlæg beskrev i samspildelen. Altså at eleverne fravælger de fagligt svage elever i projektarbejde baseret på, at nogle elever ikke er stærke skriftligt. Ved simulation anvender eleverne teorien i stedet for at skrive om den, det kan også give eleverne er større forståelse af teorien. Dette smitter også af på elevernes drivkraft.

Jeg tænker at digitale teknologier skal være en del af didaktikken og kan være med til at afhjælpe nogle af de læringsmæssige udfordringer, som jeg står i, i min hverdag som underviser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar