Kontekst
Jeg underviser på pædagogisk
assistent-uddannelse på SOSU C. Jeg underviser primært på EUV-1-hold, men har
også undervisning på ordinære EUD-hold. Jeg underviser bredt i alle de
uddannelsesspecifikke fag. Uddannelsen er opbygget i temaer, hvor kompetence-
og fagmål indgår.
Læringsteoretisk problemstilling
En af de udfordringer jeg møder i
min dagligdag som underviser er forholdet mellem teori og praksis. På de
ordinære hold har eleverne sjældent praksiserfaring, når de begynder uddannelsen.
Det kan derfor være svært for dem at omsætte teori til praksis, da de ikke har
kendskab til praksis. Jeg oplever derfor, at det kan være svært at motivere
eleverne til læring, da de ikke kan se meningen med det.
Hvordan kommer problemstillingen til udtryk hos eleverne.
Det kommer til udtryk ved at nogle
elever kan have svært med at forstå teorien, de kan ikke omsætte teorien til
praksissituationer. F.eks. hvordan bruger man anerkendelse som pædagogisk
metode, det kræver en abstrakt tænkning at kunne omsætte teorien til praksis.
Mange af eleverne har helle ikke meget kendskab til praksis, hvilke gør det
endnu sværere. Dette fører til at nogle mangler motivation i undervisningen, da
de ikke kan se meningen med det der undervises i. På SOSU C undervises der
tematiseret, men der er stadig undervisere der ”holder” på deres fag, så fagene
ikke spiller kollarborativt ind i hinanden. Dette er også medvirkende til at
eleverne mangler motivation, da fagene derfor ofte bliver teoritunge og ikke
praksisnære. Meget teori går igen i de forskellige fag, så eleverne oplever til
tiden, at få gennemgået den samme teori flere gange, bare i forskellige fag.
Læringsteori
Illeris læringstrekant
Jeg vil anvende Illeris
læringstrekant i løsningen af min læringsteoretiske problemstilling. Det
indhold der skal læres skal give mening for at fremme drivkraften, altså
motivationen for at opretholde psykisk balance. Mit mål er at højne
motivationen og læringen hos eleverne, derfor skal indholdet også give mening.
Hvis eleverne ikke kan se meningen med det der læres, hvis der ikke kan ses en
mestring og progression i læringen, kan manglende motivation og vilje komme til
udtryk. Illeris anskuer læring som både et individuelt og socialt anliggende og
begge dele ændre sig hele tiden. Al læring har to forskellige processer. Em
samspilsproces mellem individet og dets omgivelser og en tilegnelsesproces, der
altid omfatter en indholdsdel og en drivkraft og derved fremkommer læringens
tre dimensioner Indhold, drivkraft og
samspil.
Indhold: viden, forståelse og færdigheder. For at tilstræbe læring
skal det give mening.
Drivkraft: Denne dimension består af motivation, følelser og vilje
til læringen, målet er psykisk energi for at gennemfører en læreproces.
Samspil: Handling, kommunikation og samarbejde. Individets samspil
med den sociale og materielle verden. Det foregår på det nære sociale niveau,
hvor samspilssituationen udspiller sig fx i et klasseværelse eller i en
arbejdsgruppe, og på den anden side det overordnede samfundsmæssige niveau, der
sætter præmisserne for samspillet.
To forskningsrapporter ”Læring der rykker” og ”Unges lyst til læring”
Da motivationen er en af de
afgørende faktorer, for at skabe læring vil jeg inddrage forskningsprojekterne
”Læring der rykker” og ”Unges lyst til læring”. Begge forskningsprojekter har
undersøgt, hvad der motiverer unge til læring.
Jeg vil inddrage Lundbys og
Hutters model fra ”Læring der rykker”. Modellen inddrager fire faktorer,
der fremmer motivation og læring.
Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle
elevs oplevelse af mestring og progression, herunder arbejdet med personlige
læringsmål, opbygning af læringsidentitet, adgang til feedback og støtte,
selvdisciplin, opgavefokusering og FLOW.
Relevans, anvendelse og formål, som omhandler relevansen af det
eleven lærer på uddannelse (fagligt og personligt)
Socialt klima, relationer og tilhør, omhandler elevernes samarbejde
og sociale liv på uddannelsen.
Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, Omhandler hvordan
eleverne inddrages som medskaber i forhold til egen uddannelse.
Fra forskningsrapporten ”Unges lyst
til læring” er jeg dykket ned i de anbefalinger der er udstukket ift. at
motivere unge til læring og uddannelse.
·
Inddragelse
·
Blive set som motiveret
·
Mening med indholdet
·
Materielle vilkår
·
Underviserens motivation¨
I forbindelse med dette
forskningsprojekt er der udgivet en bog, hvor 12
eksperter om unges motivation for læring og uddannelse - set i lyset af
brydninger og forandringer, der præger samfundet, uddannelsesverdenen og
ungdomslivet. Birgitte Holm Sørensen
(professor ved institut for læring og filosofi) peger i denne bog på at man kan
styrke deltagerperspektivet og elevernes motivation ud fra følgende:
·
ved at udvide elevernes muligheder
for selv at skabe noget
·
Læg op til socialitet, det er
et ”os” og ikke et mig”
·
Konkurrenceelement
·
Brug digitale medier, brugen
virker i sig selv motiverende
·
Gentænkt underviserrollen,
både sætte rammerne og lade eleverne selv designe deres læreprocesser, begge
parter er didaktiske designere.
Didaktiske overvejelser
Jeg vil tage afsæt i Bang og Dalsgaards
(2005) artikel Samarbejde – kooperation
eller kollaboration? Denne tydeliggør hvordan kollaboration ses som et
samarbejde, hvor deltagerne er fælles om at løse en arbejdsopgave, arbejder
sammen mod et fælles mål og er indbyrdes afhængige. I et Kollaborativt
samarbejde er der fokus på processen, det er her udvikling og læring sker.
Vidensdelingen – være fælles om.
E-didaktiske overvejelsesmodel
Kollaborativt samarbejde støtter en
socialkonstruktivistisk opfattelse af læring som en fælles konstruktion af
viden (Bang og Dalsgaard). Fører hen til
den socialkonstruktivistiske e-læringsform, læringen tager afsæt i
praksisfællesskaber omkring stoffet. Lær
selv sammen med andre (e videnscenter).
Bang og Dalsgaard redegør for at læring som
støtter en socialkonstruktivistisk opfattelse af læring som en fælles
konstruktion af viden indebærer et højere lærings- og bevidsthedsniveau end
koopration (kognitivistisk opfattelse af læring som overførsel af viden)
Hei Alle, jeg heter Theresa Walker, jeg er gift i 20 år med mannen min og vi har to sønner, eldste en 16 og yngre er 11 år. Min mann elsket meg mye, men det kommer til et punkt da han var involvert i affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte forandret hans holdning til meg og barn, og hans forsinkelser fra arbeidet fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20 års bryllupsdag i mars holder jeg meg bort fra sex som vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, det vil bli vår bryllupsreise igjen, 15 dager før Bryllupsmannet han bekjente at ja, han hadde sex med henne.
SvarSletHan brakte henne i min seng da jeg var ute for jobb, han vet det, men han gjorde det før bryllupsdagen på min seng, det betyr at følelsene mine var helt verdiløse for meg. Min mentale tilstand er full av smerte, jeg tror jeg kan ikke glemme og gjenopprette smerten, denne kvinnen var i full kontroll over henne, og jeg ville aldri gjøre det med vold, hun vil vinne over meg da hun er skilt, hun sa at hun var sjalu over vårt forhold, og hun vil ødelegge meg ved å ta min mann.
Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavekaster, først og fremst trodde jeg aldri på denne Cast stavemåten, men jeg må prøve den før jeg kom over PROPHET JOSEPH UGO-e-post på internett om hvordan han har hjulpet så mange som får sin eks, og hjelper mennesker med å rette forholdet og gjøre folk lykkelige i forholdet deres og noen andre historier om åndelig sykdom og mer, jeg forklarte min situasjon for ham og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og innen 7 dager kom han tilbake til Apologize og det var bare et mirakel for meg. Er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min er nå hos meg igjen, og han er nå forelsket i meg som aldri før.
Har du behov for hjelp i forholdet ditt som å få tilbake din mann, kone, kjæreste, kjæreste, vinnende av lotterier, urtemedisin for sykdom eller jobbopprykk, noen form for åndelig problem, Seere leser innlegget mitt som trenger hjelp når det gjelder noen Livsutfordringer bør kontakte ham.
E-post: karnataka.temple@gmail.com
WhatsApp: +34631686040