Undervisningsforløb - "Inklusion i den pædagogiske praksis"
Temaet varer fem dage
Fagene spiller
kollarborativt ind i hinanden, fagene er altså vævet ind i hinanden.
Undervisningsforløbet er tilrettelagt som
tilstedeværelsesundervisning, der er delvist medieret af digitale medier.
(Pasgaards definition e-videnscenter) Jeg tænker at e-læring kan bidrage
positivt til læringen i dette tema, da de digitale medier med til at gøre
undervisningen praksisnær.
Jeg vil bruge
simulationsundervisning, da dette bringer praksis ind i teorilokalet og danner
godt fundament for refleksion. Det er min erfaring at praksisnærhed kan motivere
eleverne til læring. Den viden, der står beskrevet i bogen, kan være svær at
læse sig til. Gennem simulation vil eleverne bedre kunne forstå meningen og se
sammenhængen mellem det tekstbeskrevne, og deres praksis. Når jeg inddrager
eleverne aktivt i processen, og de oplever medindflydelse, forventer jeg at en
positiv udvikling af motivationen.
Video:
Til simulationsopgaverne skal eleverne filme ud fra de cases
jeg har stillet op. De filmer med Ipads som skolen har til rådighed. Jeg har
endvidere booket stativer og mikrofoner. Videoerne filmes i learninglab, så der
opstår en praksisnærhed. Videoer klippes sammen eks. i WeVideo eller andre
programmer, digilab er til rådighed. Videoerne uploades i den fælles padlet,
der er udarbejdet til temaet. Manuskript til simulationsfilm udarbejdes i google docs, så alle gruppemedlemmer er
en aktiv del af udarbejdelsen.
Padlet:
Jeg er inden temaet udarbejdet en padlet for temaet, den
fungerer som en online skrive- og arbejdsflade(opslagstavle), den skal bruges
til fælles debat, vidensdeling og dokumentere gruppens arbejde. Padletten er et
kollarborativt værktøj, da alle elever i klassen har ansvar for den fælles
konstruktion af padletten. Efter temaet skal padletten stå tilbage som et
værktøj, hvor eleverne kan gå tilbage og hente viden. Eleverne er altså
indbyrdes afhængige af hinanden i udarbejdelsen af padletten, da den skal ses
som en fælles konstruktion af viden. I Padletten bliver viden konstant
diskuteret, bearbejdet og kan rekonstrueres, hvilket også er tanken i at
arbejde kollarborativt (Bang og Dalsgasrd)
Jeg vil løbende gennem forløbet give formativ evaluering på
padletten.
Thinglink:
Bruges til at analysere både udleveret film, samt elevernes
egne film. Teorien som skal ses og analyseres på i filmene bliver visuelt meget
konkret og tydelig. Eks. Det Nonverbale sprog eller ergonomise principper.
Derved hjælper teknologien til at teorien bliver praksisnær.
Kahoot
Bruges til at samle op på temaets sidste dag. Eleverne
udarbejder selv spørgsmål og quizzer hinanden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar